Sunday, January 4, 2009

Evolutsioon ja Jumal.

Tõsi küll, ma ise ei usu mingisse 'kõrgemasse' elusolendisse rohkem kui ma usun haldjatesse või härjapõlvlaste olemasollu, aga hiljuti tulin ma mõttele, kuidas saaks darwinistliku evolutsiooni, jumala ja hinge olemasolu seletada.

Kaks mormooni istusid minu köögis ja mina olin nende keskel. Me rääkisime kuidas teadus ja religioon on omavahel konfliktis ja kuidas ühes religioonis pannakse mõtted vaikima. Nad ei olnud need samad kaks Kirikuvanemat (nad kutsuvad missioonis käiaid "Elderiteks" ja see on vast kõige parem tõlge sellele), kes mul varem külas käisid, sest mõned nendest läksid edasi teistesse maadesse ja moodustati vist uued grupid. Erinevalt nendest eelmistest olid need kaks palju vastuvõtlikumad darwinistlikku evolutsiooniteooriale. Me tegime selgeks, et kõik me kolm saame aru, et evolutsioon on toimunud mingil määral minevikus. Nagu ma aru sain, siis nad jagasid arvamust, et kõik loomad, keda me tänapäeval näeme, on alguse saanud väga primitiivsetest eluvormidest. See tuli väga üllatuseks minu jaoks, sest eelmised usklikud süstemaatiliselt eitasid seda. Uuemad seletasid ajalist konflikti sellega, et kuue päeva all, mil aabrahami jumal lõi Universumi, mõeldakse pikemaid perioode kui üks ööpäev.

Enivei.
Selle jutu käigus tulin ma heale mõttele, kuidas ühendada omavahel ilusti mormonistlik usk hinge olemasollu ainult inimeses ja darwinistlik evolutsioon.
Mormoonid usuvad, et hing kui selline oli juba olemas enne inimese keha loomist. Nimelt oli ta kohe alguses oma metafüüsilises olekus olemas universumi loomise ajal ning võibolla isegi enne seda. Ainuke asi, mis üle jäi ongi, et see metafüüsiline hing oli vaja panna füüsilisse kehasse. Ning jumala tööriist oligi siis evolutsioon. Jumal lihtsalt ootas, kuni tekkis vääriline ajuga olend, et hakata kandma hinge.
Kena, eksju? Ma arvan ka. Selle seletuse läbi saaks vabalt ühendada jumala kontsept evolutsiooniga. Nad ei ole üksteist välistavad. Tõsi küll, minu isiklik arvamus on see, et jumalat pole olemas ja et üleüldse selline asi nagu 'hing' ei eksisteeri, aga ma võin ju eksida!

0 comments: